Επιμορφωτικό Σεμινάριο «Ψυχανάλυση και Εκπαίδευση»

Εθνικόν και Καποδιστριακόν Πανεπιστήμιον Αθηνών

Σχολή Επιστημών της Αγωγής

Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης

Τομέας Ειδικής Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑΣ

Επιμορφωτικό Σεμινάριο με θέμα: ΨΥΧΑΝΑΛΥΣΗ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

Δηλώσεις συμμετοχής: έως Τετάρτη 23 Δεκεμβρίου 2015

Γενικά

Η ψυχανάλυση, ως μια ιδιαίτερη θεώρηση του ανθρώπου και των σχέσεών του, προερχόμενη από το χώρο της ψυχολογίας και της ψυχιατρικής, συναντάται με την παιδαγωγική επιστήμη, για να προσφέρει κατανόηση και ερμηνεία των βαθύτερων, ασυνείδητων, διεργασιών που λαμβάνουν χώρα κατά την εκπαίδευση του παιδιού και του εφήβου. Η ψυχαναλυτική θεώρηση προσφέρει μιαν άλλη θεώρηση, κάτω από την επιφάνεια των πραγμάτων και μακριά από εύκολες ερμηνείες. Είναι μια εναλλακτική οπτική γωνία, σε σχέση με πολύ περισσότερο γνωστές στους εκπαιδευτικούς και στους ψυχολόγους προσεγγίσεις της εκπαιδευτικής διαδικασίας, όπως είναι ο συμπεριφορισμός, ο γνωστικός συμπεριφορισμός και η γνωστική προσέγγιση. Σε διεθνές επίπεδο, αναγνωρίζεται ολοένα και περισσότερο το όφελος από την ψυχαναλυτική προσέγγιση της εκπαίδευσης.

Στόχος του Σεμιναρίου

Στόχος του Σεμιναρίου είναι να ευαισθητοποιήσει τους συμμετέχοντες στην ψυχαναλυτική θεώρηση και ερμηνεία της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Από τη σκοπιά των κλασικών και των νεότερων ψυχαναλυτικών θεωριών, στο σεμινάριο αυτό ερμηνεύονται η ανάπτυξη του παιδιού και του εφήβου, η σχέση του παιδιού και του εφήβου με τον εκπαιδευτικό, οι δυσκολίες και τα προβλήματα σχολικής προσαρμογής, η σχέση του σχολείου με την οικογένεια κ.ά. Επιπλέον, δίνεται η δυνατότητα στους συμμετέχοντες να αναγνωρίσουν, να εκφράσουν και να συζητήσουν στάσεις, συναισθήματα, επιθυμίες και δυσκολίες, οι οποίες σχετίζονται με την εκπαιδευτική πράξη.

Περιεχόμενα του Σεμιναρίου

Το περιεχόμενο του Σεμιναρίου διαρθρώνεται στις ακόλουθες δύο γενικές θεματικές ενότητες:

Ενότητα Α

Με βάση κλασικές και νεότερες ψυχαναλυτικές προσεγγίσεις (π.χ. S. Freud, A. Freud, D. W. Winnicott, M. Klein, E. Erikson, J. Bowlby, J. Lacan κ.ά.), συζητούνται τα ακόλουθα θέματα που αφορούν την εκπαιδευτική διαδικασία:

  • η ψυχική ανάπτυξη του παιδιού και του εφήβου (π.χ. αντικειμενότροπες σχέσεις, μηχανισμοί άμυνας, φαντασιώσεις)
  • η σχέση του μαθητή με τη γνώση (π.χ. κίνητρο, ιδεώδη)
  • η σχέση εκπαιδευτικού-μαθητή (π.χ. μεταβίβαση-αντιμεταβίβαση, ταύτιση, αυθεντία, προσδοκίες, εξιδανίκευση, διαχείριση της τάξης)
  • οι εκπαιδευτικές διαδικασίες (π.χ. εξετάσεις)
  • οι δυσκολίες μάθησης και η σχολική αποτυχία
  • τα προβλήματα συμπεριφοράς
  • ο ρόλος του εκπαιδευτικού στην εκδήλωση των δυσκολιών και των προβλημάτων
  • η σχέση σχολείου-οικογένειας
  • η σχέση σχολείου και δημιουργίας.

Ενότητα Β

Με βάση κλασικές και νεότερες ψυχαναλυτικές προσεγγίσεις, οι συμμετέχοντες συζητούν θέματα αυτογνωσίας και προσωπικής ανάπτυξης, όπως είναι τα ακόλουθα:

  • οι λόγοι επιλογής του επαγγέλματος αυτού από τον εκπαιδευτικό (ασυνείδητο, επιθυμία, σεξουαλικότητα, ναρκισσισμός)
  • το εκπαιδευτικό παρελθόν του ίδιου του εκπαιδευτικού
  • η στάση του εκπαιδευτικού απέναντι στο επάγγελμα αυτό
  • οι προσωπικές δυσκολίες του εκπαιδευτικού κατά την άσκηση του ρόλου του (π.χ. άγχος)
  • οι μηχανισμοί άμυνας του εκπαιδευτικού.

Πού απευθύνεται

Το Σεμινάριο απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης (νηπιαγωγούς, δασκάλους, καθηγητές) –εν ενεργεία ή μελλοντικούς εκπαιδευτικούς–, καθώς και σε ψυχολόγους που έχουν σχέση με ή ενδιαφέρονται για την εκπαιδευτική διαδικασία. Φοιτητές δεν γίνονται δεκτοί.

Περισσότερες πληροφορίες

  • Έναρξη Σεμιναρίου: 14 Ιανουαρίου 2016
  • Λήξη Σεμιναρίου: 17 Μαρτίου 2016
  • Διάρκεια: 20 ώρες, 10 συνεδρίες των 2 ωρών η κάθε μία,

Πέμπτη, 4:00μ.μ. – 6:00μ.μ.

Προσοχή: έναρξη μαθήματος 4:00 ακριβώς

  • Χώρος διεξαγωγής Σεμιναρίου: Μαράσλειο Διδασκαλείο Δημοτικής Εκπαίδευσης, Μαρασλή 4, Αθήνα (στάση μετρό Ευαγγελισμός), Αίθουσα Α2, 1ος όροφος.
  • Εκπαιδεύτρια: Ευαγγελία Γαλανάκη, Αναπτυξιακή-Σχολική Ψυχολόγος, Καθηγήτρια Αναπτυξιακής Ψυχολογίας Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών
  • Κόστος ανά εκπαιδευόμενο: 120 ευρώ
  • Ελάχιστος αριθμός συμμετεχόντων: 20 άτομα

Θα τηρηθεί σειρά προτεραιότητας.

Στους συμμετέχοντες θα δοθεί:

  1. Φάκελος με έντυπο υλικό και βιβλιογραφία
  2. Βεβαίωση Παρακολούθησης Επιμορφωτικού Σεμιναρίου από το Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών.

Δήλωση συμμετοχής

(α) Οι ενδιαφερόμενοι πρέπει να «κατεβάσουν» το Έντυπο Συμμετοχής, να το συμπληρώσουν και να το αποστείλουν μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου στη διεύθυνση [email protected] το αργότερο έως την Τετάρτη 23 Δεκεμβρίου 2015.

(β) Μετά τη λήξη της προθεσμίας αποστολής των δηλώσεων συμμετοχής, οι ενδιαφερόμενοι λαμβάνουν email με την επιβεβαίωση της δήλωσης συμμετοχής, τις οδηγίες για την κατάθεση των διδάκτρων σε τραπεζικό λογαριασμό του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, καθώς και άλλες πληροφορίες.

Το ποσό της κατάθεσης δεν επιστρέφεται σε περίπτωση μη παρακολούθησης του Σεμιναρίου.

Δυνατότητα απουσιών: 10% επί του συνόλου των ωρών παρακολούθησης του Σεμιναρίου.

Δικτυακός τόπος: Επιμορφωτικό Σεμινάριο «Ψυχανάλυση και Εκπαίδευση»
http://psychlab.primedu.uoa.gr/drasthriothtes/epimorfwtika-seminaria/epimorfwtiko-seminario-cyxanalysh-kai-ekpaideysh.html

Share Button

Συνημμένα