Μέθοδοι αντιμετώπισης προβληματικής συμπεριφοράς

Ερωτηματολόγιο συμπτωμάτων προβληματικής συμπεριφοράς
(Συμπληρώνεται από ενηλίκους – μητέρα, πατέρα, δάσκαλο – που βρίσκονται σε στενή επαφή με το παιδί).
Ι Παρασκευόπουλος (1971) Προβληματική συμπεριφορά παιδιών σχολικής ηλικίας, Σχολική. Υγιεινή, Τόμος 32, Τεύχος 40.

ΟΔΗΓΙΕΣ

Στο φύλλο αυτό έχουν καταγραφεί μερικά χαρακτηριστικά που παρατηρούμε στην συμπεριφορά των
παιδιών στο σπίτι, στο σχολείο, στο παιχνίδι, στην εξοχή.
Πρέπει να απαντήσετε σε κάθε ερώτηση έχοντας πάντοτε υπ’ όψη το παιδί για το οποίο συμπληρώνετε το ερωτηματολόγιο.

Η συμπλήρωση κάθε ερώτησης γίνεται ως εξής:
Μπροστά από κάθε ερώτηση, υπάρχουν οι αριθμοί 0 1 2. Για κάθε ερώτηση πρέπει να βάλετε σε κύκλο ή
σε τετράγωνο τον κατάλληλο αριθμό ακολουθώντας την εξής διαβάθμιση:
0, αν το χαρακτηριστικό δεν αποτελεί πρόβλημα για το παιδί
1, αν υπάρχει πρόβλημα για το παιδί αλλά είναι σχετικά μικρό και
2, αν το χαρακτηριστικό αποτελεί σοβαρό πρόβλημα για το παιδί

Στοιχεία του παιδιού:
Ονοματεπώνυμο παιδιού    …………………………………..
Ημερομηνία γεννήσεως …………..   Τάξη……….    Σχολείο………………………
Διεύθυνση κατοικίας ……………..   Περιοχή ……………..   Τηλέφ………………

Στοιχεία του ενηλίκου που δίνει τις πληροφορίες για το παιδί:
Ονοματεπώνυμο ……………………………………………………………………………
Ηλικία ……   ιδιώτης (π.χ. μητέρα, πατέρας, δάσκαλος)………………..

ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ

Απαντήστε σ’ όλες τις ερωτήσεις που ακολουθούν:

  1. 0 1 2 Βυζαίνει τα δάχτυλα
  2. 0 1 2 Ανήσυχο, δεν μπορεί να καθίσει φρόνιμα
  3. 0 1 2 Επιζητεί να προκαλεί την προσοχή των άλλων
  4. 0 1 2 Δερματική αλλεργία, ερεθισμό, φαγούρα
  5. 0 1 2 Συμπεριφέρεται σαν «μικρομέγαλος», δεν ξέρει να παίζει και να χαίρεται
  6. 0 1 2 Το απασχολεί ο εαυτός του, δεν νοιώθει άνετα, συχνά βρίσκεται σε αμηχανία
  7. 0 1 2 Πονοκέφαλοι
  8. 0 1 2 Τάση να ενοχλεί τους άλλους, «ζιζάνιο»
  9. 0 1 2 Αισθάνεται μειονεκτικό, θεωρεί τον εαυτό του κατώτερο απ’ ότι είναι
  10. 0 1 2 Ζαλάδες, ίλιγγοι
  11. 0 1 2 Κάνει τον «παλλικαρά», τον “νταή”
  12. 0 1 2 Κλαίει με το παραμικρό
  13. 0 12 Απορροφημένο, ζει σε δικό του κόσμο
  14. 0 1 2 Ντροπαλό, συνεσταλμένο
  15. 0 1 2 Kοινωνικά αποτραβηγμένο, προτιμά να απασχολείται μόνο του
  16. 0 1 2 Δεν του αρέσει το σχολείο
  17. 0 1 2 Ζηλεύει τα άλλα παιδιά
  18. 0 1 2 Έλεγχος σφιγκτήρων, «λερώνεται επάνω του» (κόπρανα)
  19. 0 1 2 Προτιμά να παίζει με μικρότερα παιδιά
  20. 0 1 2 Αδυναμία συγκεντρώσεως προσοχής
  21. 0 1 2 Έλλειψη αυτοπεποιθήσεως
  22. 0 1 2 Αδιαφορία γι αυτά που λένε οι άλλοι
  23. 0 12 Εύκολα ταράζεται και τα χάνει
  24. 0 1 2 Δείχνει έλλειψη ενδιαφέροντος για το περιβάλλον, πλήξη, ανία
  25. 0 1 2 Προκαλεί καυγά, εριστική διάθεση, είναι καβγατζής, επιθετικός
  26. 0 1 2 Ναυτία, εμετοί
  27. 0 1 2 Ξεσπάσματα οργής
  28. 0 1 2 Εχέμυθο, δεν είναι ανακοινωτικό
  29. 0 1 2 Το «σκάει» από το σχολείο
  30. 0 1 2 Υπερευαίσθητο, πληγώνεται εύκολα
  31. 0 1 2 Τεμπελιά στο σχολείο και στα άλλα του καθήκοντα
  32. 0 1 2 Άγχος, πάντα φοβισμένο
  33. 0 1 2 Ανευθυνότητα, δεν μπορείς να το εμπιστευθείς
  34. 0 1 2 Υπερβολικά ονειροπόλο, φαντασιόπληκτο
  35. 0 1 2 Αυνανισμός
  36. 0 1 2 Αλλεργικό συνάχι ή άσθμα
  37. 0 1 2 Βρίσκεται σε συνεχή ένταση, δεν ησυχάζει, δεν ηρεμεί
  38. 0 1 2 Ανυπάκουο, δύσκολα πειθαρχεί
  39. 0 1 2 Συνήθως άκεφο, μελαγχολικό
  40. 0 1 2 Έλλειψη συνεργασίας σε ομαδικές εκδηλώσεις
  41. 0 1 2 Διστάζει να αναμιχθεί, προτιμά να παρακολουθεί ή να συμμετέχει από μακριά
  42. 0 1 2 Παρασύρεται από τους άλλους, παθητικότητα
  43. 0 1 2 Αδέξιο, ελλιπής συντονισμός κινήσεων, «άγαρμπο»
  44. 0 1 2 Τ ραυλισμός
  45. 0 1 2 Υπερκινητικότητα, αεικίνητο, «κινείται σαν σβούρα»
  46. 0 1 2 Διασπάται η προσοχή του εύκολα
  47. 0 1 2 Καταστροφική διάθεση για τα δικά του τα πράγματα ή των άλλων
  48. 0 1 2 Αρνητισμός, τάση να κάνει το αντίθετο που του ζητούν
  49. 0 1 2 Αυθάδεια
  50. 0 1 2 Νωθρό, βραδυψυχικό
  51. 0 1 2 Υπνηλία
  52. 0 1 2 Άσχημη γλώσσα, βρίζει, βλασφημεί
  53. 0 1 2 Προτιμά να παίζει με μεγαλύτερα παιδιά
  54. 0 1 2 Εύκολα τρομάζει, ανησυχία, νευρικότητα
  55. 0 1 2 Ευερέθιστο, ευέξαπτο, θυμώνει εύκολα
  56. 0 1 2 Ενούρηση, «βρέχεται στον ύπνο του)
  57. 0 1 2 Κοιλόπονοι, στομαχόπονοι
  58. 0 1 2 Φοβίες (όπως φόβος για τα σκυλιά, για το σκοτάδι)
  59. 0 1 2 Υπεροπτικό, θεωρεί τον εαυτό του mo σπουδαίο απ’ ότι είναι
  60. 0 1 2 Το «σκάει) από το σπίτι
  61. 0 1 2 Πεισματάρικο, θέλει να γίνεται το δικό του
  62. 0 1 2 Σπαστικές κινήσεις, τικ
  63. 0 1 2 Λέει ψέματα
  64. 0 1 2 Τρώει τα νύχια
  65. 0 1 2 Κλέβει χρήματα ή πράγματα στο σχολείο ή το σπίτι
  66. 0 1 2 Διαταραχές του ύπνου, όπως τρίξιμο των δοντιών, vυχτερινoί εφιάλτες, νυκτοβασία, αϋπνία, ολιγόωρος ύπνος
  67. 0 1 2 Ψυχαναγκαστικές τάσεις, όπως σχολαστικότητα στην δουλειά, στην τάξη, στην καθαριότητα

Τι άλλο σχετικό πρόβλημα παρατηρείτε στην συμπεριφορά του παιδιού;

Ημερομηνία. ………………….


Αξιολόγηση Ερωτηματολογίου Συμπτωμάτων προβληματικής συμπεριφοράς (για τον δάσκαλο)

  • Η πρώτη ομάδα περιλαμβάνει χαρακτηριστικά αντικοινωνικής συμπεριφοράς, όπως: επιθετικότητα, ανυπακοή, αρνητισμό, παρορμητική συμπεριφορά, αντικοινωνικές τάσεις και καταστροφική διάθεση. Οι ερωτήσεις που βασικά ανήκουν στην ομάδα αυτή είναι οι υπ’ αριθμό: 2, 3, 8, 11, 16, 17, 25, 27, 37, 44, 45, 47, 48, 49, 52, 55, 60, 61, 64 και 65.
  • Η δεύτερη ομάδα περιλαμβάνει συμπτώματα υπερβολικής αναστολής και νεύρωσης, όπως: εσωστρέφεια, περιορισμένη επαφή, συναισθήματα μειονεξίας, άγχος και αμηχανία. Οι βασικότερες ερωτήσεις είναι οι υπ’ αριθμό: 5, 6, 12, 13, 14, 15, 23, 30, 32, 40, 41, 50, 54 και 66.
  • Η τρίτη ομάδα περιλαμβάνει συμπτώματα που δηλώνουν ανεπάρκεια και ανωριμότητα με εκδηλώσεις συμπεριφοράς, που είναι χαρακτηριστικές παιδιού μικρότερης ηλικίας. Οι κυριότερες ερωτήσεις της ομάδας αυτής είναι οι υπ’ αριθμό: 9, 20, 21, 42, 43, 46 και 63.
  • Η τέταρτη ομάδα περιλαμβάνει συμπτώματα ψυχοσωματικής υφής, όπως είναι: δερματική αλλεργία, ναυτία, πονοκέφαλοι και ζαλάδες. Οι κυριότερες ερωτήσεις της ομάδας αυτής είναι οι υπ’ αριθμό: 4, 7, 10, 26, 46, 57 και 62. Τα υπόλοιπα χαρακτηριστικά δεν ταξινομούνται σε ομάδες.