Διαδίκτυο: Μύθοι και Πραγματικότητες

Η ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΩΝ ΣΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ

distanceΟ αντίκτυπος του παγκόσμιου Ιστού ή World Wide Web στη σύγχρονη εποχή και στην διαχείριση της πληροφορίας δεν είναι δύσκολο πια να εκτιμηθεί. Λογαριάστε πόσοι όροι (είτε μεταφρασμένοι ,είτε στην γλώσσα γέννησής τους) έχουν μπει στη καθημερινή μας κουβέντα:
Αμπράζη Ζωή (Απόσπασμα εργασίας “webquest” )

‘Net-surfing, info , Web site, chat room, cyber, browser, online, homepage, HTML και @.

Το ευχάριστο είναι ότι σ αυτήν την περίπτωση το διαδίκτυο δεν αποτελεί μόνο βοήθημα για το εκπαιδευτικό μας έργο αλλά σε πολλές περιπτώσεις η αποτελεσματική του χρήση μπορεί να είναι επαναστατική για την μάθηση.
Κρίνεται σκόπιμο πριν προχωρήσουμε στο πως και γιατί της εργασίας μας , να είμαστε καλοί γνώστες του τι προσφέρει το διαδίκτυο, ώστε να θέσουμε αντικειμενικούς στόχους για τα κριτήρια της αναζήτησής μας καθώς και το πώς θα αξιολογήσουμε τα αποτελέσματα της , ώστε να αποτελέσουν χρήσιμες πηγές για την εργασία των μαθητών μας

Μύθος 1: Το web είναι μια τεράστια εγκυκλοπαίδεια

Αυτή είναι η πρώτη παρανόηση για τους περισσότερους αρχάριους χρήστες. Σίγουρα και το Διαδίκτυο και οι εγκυκλοπαίδειες παρέχουν πληροφορίες για άπειρα θέματα αυτή όμως είναι και η μοναδική τους ομοιότητα. Μια εγκυκλοπαίδεια είναι κατά κανόνα οργανωμένη και τακτοποιημένη κατά λήμματα αντίθετα το διαδίκτυο είναι χαοτικό και ανοργάνωτο .Ενώ τα περιεχόμενα της εγκυκλοπαίδειας γράφονται μετά από προσεκτική επιστημονική έρευνα και με στόχο να μην απηχούνται προσωπικές προκαταλήψεις, το διαδίκτυο απηχεί τις προσωπικές ιδέες των συγγραφέων τους και δεν θα ήταν υπερβολή να πει κανείς πως είναι ως επί το πλείστον προσωπικές γνώμες αμφιλεγόμενων προσώπων. Τέλος ενώ μια εγκυκλοπαίδεια γράφεται από επιστημονικό προσωπικό , το διαδίκτυο είναι ο χώρος όπου ο καθένας μπορεί να δημιουργήσει τη δική του προσωπική σελίδα . Αλλά ποιες από αυτές ενδιαφέρουν τους μαθητές μας ή καλύτερα ποιες από αυτές αντιπροσωπεύουν μια αντικειμενική θεώρηση της αλήθειας; Σ αυτή μας την αναζήτηση θα πρέπει να λάβουμε υπόψη ότι ο παγκόσμιος Ιστός δεν είναι η μεγαλύτερη εγκυκλοπαίδεια του κόσμου αλλά ο ίδιος ο κόσμος που προσκαλείται να μπει στην τάξη μας.
Μύθος 2: Το web είναι γεμάτο άχρηστες πληροφορίες
Σίγουρα δεν είναι μύθος . Είναι αλήθεια ότι το διαδίκτυο είναι γεμάτο από άχρηστες δημοσιεύσεις. Αν όμως δούμε συγκριτικά το μέγεθός του τότε ο ισχυρισμός αυτός τείνει να μην αντιπροσωπεύει ολόκληρη την αλήθεια. Εξαιτίας λοιπόν του ανεξέλεγκτου μεγέθους του, το διαδίκτυο περιλαμβάνει λίγο απ’ όλα : άχρηστο υλικό , ανεπιθύμητες, ενοχλητικές ή προσβλητικές δημοσιεύσεις, διαφημίσεις ,ανολοκλήρωτες ή ξεπερασμένες αντιλήψεις όμως πάντα πλάι , πλάι με όλα αυτά στον κυβερνοχώρο υπάρχουν σήμερα και επιστημονικές έρευνες , εκπαιδευτικό υλικό ποικίλα βοηθήματα , εργασίες πανεπιστημίων και ατομικές ή συλλογικές προσπάθειες ,τα οποία για να ανακαλύψει κανείς πρέπει να εξασκηθεί στη σωστή αναζήτηση . Προς το παρόν δεν μπορεί κανείς να ισχυριστεί ότι όλα τα επιθυμητά αποτελέσματα βρίσκονται με ευκολία σε δικτυακούς τόπους .Για παράδειγμα τα αποτελέσματα για μια αναζήτηση που αφορά την Αρχαία Ελλάδα μπορεί να είναι συγκριτικά ελάχιστα μπροστά στον αριθμό των αποτελεσμάτων για τη λέξη Ωκεανός. Ωστόσο υπάρχουν φορείς που έχουν αναλάβει να συγκεντρώνουν τους συνδέσμους και να καταστήσουν ευκολότερη την πρόσβαση σε δικτυακούς τόπους που πληρούν εκπαιδευτικά κριτήρια ,ώστε είναι θέμα χρόνου να αναπτυχθεί παράλληλα το εκπαιδευτικό διαδίκτυο όπως το θέλουμε και πρέπει να είναι .
Μύθος 3: Στον παγκόσμιο ιστό μπορούμε να εξασφαλίσουμε ταχύτατα τις πληροφορίες που αναζητούμε
Παρόλο που μιλούμε για διαρκώς αυξανόμενες ταχύτητες πρόσβασης στις πληροφορίες , δεν μπορούμε να ισχυριστούμε το ίδιο αν η αναζήτηση μας περιλαμβάνει πηγές δεδομένων , απεικονίσεις ή αρχεία που αριθμούν αρκετά MB. Συνεπώς , το Web προσφέρεται κυρίως για ανταλλαγή ιδεών και επικοινωνία. Απόδειξη για αυτό αποτελεί η καταγωγή και αρχική του χρήση. Αρκετά πριν την εξάπλωση του Web και ακόμη περισσότερο του Ιντερνετ, ένα κατασκεύασμα με το όνομα ARPAnet ένωσε μέσω ενός δικτύου( το ίδιο το όνομα αντιπροσωπεύει την πηγή χρηματοδότησης: the Department of Defense’s Advanced Research Projects Agency)τους ερευνητές, διευκολύνοντάς τους στη δημοσίευση και επεξεργασία πληροφοριών αλλά το πιο ενδιαφέρον στην όλη υπόθεση δεν ήταν τόσο οι πληροφορίες , μα η διαδικασία αυτή καθ’ αυτή που επέτρεπε σε ανθρώπους να βρίσκονται σε διαφορετικά μέρη να ανταλλάσουν ιδέες και να εργάζονται σε ένα κοινό σκοπό . Η εμφάνιση του Ιντερνετ κατέστησε την κοινή χρήση και τη συνεργασία πρόσφορη μεταξύ πανεπιστημιακών ιδρυμάτων και η εξάπλωση του Παγκόσμιου Ιστού έδωσε την ευκαιρία στον κόσμο να συμμετέχει σ αυτό το χτίσιμο με κάθε μέλος του , είτε είναι μαθητές δημοτικού είτε νομικές εταιρείες είτε μουσικά συγκροτήματα που ο κάθε ένας ενδιαφέρεται να επικοινωνήσει με τη δική του κοινότητα. Ένα σημαντικό δείγμα του προσανατολισμού του διαδικτύου όσον αφορά την διάθεση και κοινή χρήση μεταξύ των κοινοτήτων που χτίζονται καθημερινά είναι το παράδειγμα των εταιρειών που στην ουσία ενδιαφέρονται μόνο για πωλήσεις, ενώ στην τηλεόραση πληρώνουν αστρονομικά ποσά για μια διαφήμιση , στο δικτυακό τους τόπο, πάντα προσφέρουν και κάτι δωρεάν στους επισκέπτες τους είτε είναι παιχνίδια είτε εργαλεία είτε λογισμικά είτε βοήθεια και υποστήριξη. Με άλλα λόγια ακόμη και αυτοί πρέπει να τηρούν τους άδηλους κανόνες του Διαδικτύου και να συνεισφέρουν στην κοινότητα, σε αντίθετη περίπτωση μερικές χιλιάδες όμοια sites θα προσελκύσουν τους επισκέπτες με το να προσφέρουν δωρεάν κάτι αξιόλογο εκτός από τις πωλήσεις τους.