Το μονόωρο μάθημα της Χημείας στη Β΄και στη Γ΄τάξη του Γυμνασίου
Υπάρχουν έντονες αντιφάσεις μεταξύ της εφαρμοζόμενης πρακτικής της διδασκαλίας της Χημείας και της Χημείας αυτής καθεαυτής.
θα αναφέρω ενδεικτικά κάποιες από αυτές.
Ένα αντικειμενικά εύκολο μάθημα αντιμετωπίζεται από την πλειοψηφία των μαθητών ,πρώην και νυν, σαν κάτι δύσκολο, δυσνόητο ή ωσάν δεισιδαιμονία .
Ενώ είναι ένα μάθημα, η γνώση του οποίου είναι βασική προϋπόθεση για την κατανόηση μέρους άλλων μαθημάτων όπως της Βιολογίας, απαξιώνεται σθεναρά.
Οι εκάστοτε υπεύθυνοι δε λαμβάνουν υπόψιν τους πως η Χημεία είναι το αντικείμενο που ανακατεύεται αναγκαία και αρμονικά με φλέγοντα θέματα που αγγίζουν τους εφήβους : κάπνισμα, αλκοόλ, ναρκωτικά, σεξουαλική συμπεριφορά, διατροφή, οικολογία, υγιεινή, ορμόνες….
Πεισματικά και διαχρονικά αγνοούμε πως όποιος δε γνωρίζει το αλφαβητάρι της Χημείας είναι βουβά ανυπεράσπιστος σε δυσάρεστες καταστάσεις και κινδύνους του καθημερινού του κόσμου.
Ο βασικότερος λόγος για την αδιάφορη έως αρνητική στάση των μαθητών δεν είναι η ανικανότητα ημών των διδασκάλων αλλά η συχνότητα της επαφής με το μάθημα. Η συνήθης κατάρα των μονόωρων μαθημάτων. Μόνο που στην περίπτωση της Χημείας βαραίνει επιπρόσθετα. Η Χημεία έχει τη δική της γλώσσα, τα δικά της σύμβολα. Όσο μεγαλώνει ο χρόνος ανάμεσα σε δύο διδασκαλίες τόσο σβήνουν από τη μνήμη των παιδιών η αντιστοιχία χρωμάτων, οσμών, συμβόλων, ιδιοτήτων με ουσίες και φαινόμενα.
Τα πειράματα μόνο επίδειξης μπορούν να γίνουν. Η ασφαλής πραγματοποίησή τους με την επίβλεψη ενός καθηγητή σε ένα ολόκληρο τμήμα δεν αφήνει μεγάλα περιθώρια συμμετοχής των μαθητών.
Ασθμαίνοντας ο καθηγητής, προσπαθεί να διασπείρει το ελάχιστο της χημικής γνώσης καθώς κάποιες από αυτές τις λιγοστές ώρες που του διαθέτει το Υπουργείο, χρησιμοποιούνται για τα διαγωνίσματα των τριμήνων και τον έλεγχό τους, κάποιες ακυρώνονται λόγω εορτών, αργιών…
Σε ένα σχολείο με 13-14 τμήματα και τουλάχιστον 300 παιδιά οι 9 ώρες την εβδομάδα Χημείας είναι απελπιστικά λίγες. Ακόμη και ο πλέον υπεύθυνος και ικανός δάσκαλος θα δυσκολευόταν με αυτό το στρίμωγμα να μεταλαμπαδεύσει λίγη από τη λάμψη της Επιστήμης του.
Μήπως επειδή οι χημικοί είμαστε λιγοστοί στην Εκπαίδευση δε θα γίνουμε ποτέ μια αξιοσέβαστη ομάδα που θα μπορέσει να υψώσει το πραγματικό ανάστημά της ; Μήπως επειδή είμαστε λίγοι μας παραγκωνίζουν; ΑΛΛΟΙΜΟΝΟ!!!….. Αλλοίμονο αν αυτό το μάθημα χρειάζεται «μέσον» για να επιβιώσει στη σύγχρονη ελληνική σχολική και μη πραγματικότητα.
Και να μην ξεχνάμε πως δίπλα στο Νόμπελ Ιατρικής, Φυσικής, Λογοτεχνίας, Οικονομικών και Ειρήνης στέκεται ισάξια και αυτό της ΧΗΜΕΙΑΣ.
Το μπέρδεμα Οργανικής και Ανόργανης Χημείας στη Γ’ Γυμνασίου επιτείνει τη σύγχυση στους μαθητές.
Θα μπορούσαν να αφιερωθούν ώρες διδασκαλίας στη σύζευξη της Χημείας με τις άλλες Επιστήμες και την καθημερινότητα.( υπάρχει αρκετό υλικό που μπορεί να ταξινομηθεί)
Πώς μπορείς αλήθεια πεισματικά να αγνοείς πως η ΧΗΜΕΙΑ ΕΙΝΑΙ ΠΑΝΤΟΥ; Και στα καλά και στα δυσάρεστα; Και στα άψυχα και στα έμψυχα;
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are as essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Μαρ 21 2016
Περί Χημείας ο λόγος
Το μονόωρο μάθημα της Χημείας στη Β΄και στη Γ΄τάξη του Γυμνασίου
Υπάρχουν έντονες αντιφάσεις μεταξύ της εφαρμοζόμενης πρακτικής της διδασκαλίας της Χημείας και της Χημείας αυτής καθεαυτής.
θα αναφέρω ενδεικτικά κάποιες από αυτές.
Ασθμαίνοντας ο καθηγητής, προσπαθεί να διασπείρει το ελάχιστο της χημικής γνώσης καθώς κάποιες από αυτές τις λιγοστές ώρες που του διαθέτει το Υπουργείο, χρησιμοποιούνται για τα διαγωνίσματα των τριμήνων και τον έλεγχό τους, κάποιες ακυρώνονται λόγω εορτών, αργιών…
Σε ένα σχολείο με 13-14 τμήματα και τουλάχιστον 300 παιδιά οι 9 ώρες την εβδομάδα Χημείας είναι απελπιστικά λίγες. Ακόμη και ο πλέον υπεύθυνος και ικανός δάσκαλος θα δυσκολευόταν με αυτό το στρίμωγμα να μεταλαμπαδεύσει λίγη από τη λάμψη της Επιστήμης του.
Μήπως επειδή οι χημικοί είμαστε λιγοστοί στην Εκπαίδευση δε θα γίνουμε ποτέ μια αξιοσέβαστη ομάδα που θα μπορέσει να υψώσει το πραγματικό ανάστημά της ; Μήπως επειδή είμαστε λίγοι μας παραγκωνίζουν; ΑΛΛΟΙΜΟΝΟ!!!….. Αλλοίμονο αν αυτό το μάθημα χρειάζεται «μέσον» για να επιβιώσει στη σύγχρονη ελληνική σχολική και μη πραγματικότητα.
Και να μην ξεχνάμε πως δίπλα στο Νόμπελ Ιατρικής, Φυσικής, Λογοτεχνίας, Οικονομικών και Ειρήνης στέκεται ισάξια και αυτό της ΧΗΜΕΙΑΣ.
Προτάσεις:
1ο τμήμα: το γενικό μέρος, Σύμβολα, στοιχεία, ενώσεις, άτομα, μόρια, καταστάσεις ύλης
2ο τμήμα: Ανόργανη Χημεία, διαλύματα
3ο τμήμα: Οργανική Χημεία, διαλύματα
Πώς μπορείς αλήθεια πεισματικά να αγνοείς πως η ΧΗΜΕΙΑ ΕΙΝΑΙ ΠΑΝΤΟΥ; Και στα καλά και στα δυσάρεστα; Και στα άψυχα και στα έμψυχα;
Αθηνά Βολτέα
Εκπαιδευτικός ΠΕ04 Χημικός
3ο Γυμνάσιο και 6ο ΓΕΛ Καβάλας
Κοινοποιήστε:
By eduportal • Ειδήσεις Εκπαίδευση • 0 • Tags: χημεία