ΣΕΙΡΑ ΤΟ ΤΑΞΙΔΙ: 3-4. Ταξίδι στη Χιλή και στην Αργεντινή

του Δρ Δημητρίου Κουτάντου – Εκπαιδευτικού, Διδάκτορα Ειδικής Αγωγής

Σε αυτό το μέρος μπορείτε να διαβάσετε τις τέσσερεις επιμελημένες συνεντεύξεις με τους εκπαιδευτικούς της Χιλής, οι οποίοι μιλούν για τον πολιτισμό και την εκπαίδευση της χώρας τους από τη Γη του Πυρός μέχρι την Έρημο Ατακάμα. Επίσης μπορείτε να παρακολουθήσετε τα Φιλμ που έφτιαξα από τα βίντεο και τις φωτογραφίες που τράβηξα με τους χορούς, τους εθνικούς δρυμούς τους κτλ., κατά τις επανειλημμένες επισκέψεις μου στη Χιλή και την Αργεντινή. Συγκεκριμένα μπορείτε να δείτε ένα Φιλμ με βίντεο διάρκειας 43’ λεπτών και ένα με φωτογραφία διάρκειας 14.30’ λεπτών για τη Χιλή, και αντίστοιχα, ένα  Φιλμ με βίντεο διάρκειας 64’ λεπτών και με φωτογραφία 19’ λεπτών για την Αργεντινή.

3. ΤΑΞΙΔΙ στη Χιλή του Pablo Nerouda!

“Ο ΦΟΒΟΣ/ Όλοι μου λένε να κάνω πηδήματα/ γιατί τονώνουν. Και να παίζω ποδόσφαιρο,/ να τρέχω, να κολυμπάω και να πετάω./ Πολύ ωραία./ Με συμβουλεύουν να αναπαύομαι./ Όλοι μου συνιστούν γιατρούς,/ κοιτώντας με με σημασία./ Τι συμβαίνει;/ Όλοι με συμβουλεύουν να ταξιδέψω,/ να μπω, να βγω, να μην ταξιδεύω,/ να πεθάνω, να μην πεθάνω./ Δεν πειράζει./ Όλοι βλέπουν τις δυσκολίες/ των ξαφνιασμένων σπλάχνων μου/ μεσ’ από ραδιοφριχτά πορτραίτα./ Δεν είμαι σύμφωνος./ Όλοι τσιμπάνε την ποίηση μου/ με ακαταμάχητα πιρούνια/ αναζητώντας, χωρίς δυσκολία,/ κάποια μύγα. Φοβάμαι./ Φοβάμαι όλο τον κόσμο,/ το κρύο νερό, το θάνατο./ Όπως όλοι οι θνητοί/ δεν έχω αναβολή./ Γι’ αυτό τις σύντομες τούτες μέρες/ δεν θα τους πάρω στα σοβαρά,/ θα ανοιχτώ και/ θα κλειστώ/ με τον πιο άσπονδο εχθρό μου,/ τον Πάμπλο Νερούδα” (Pablo Nerouda, Χιλή).

Στη Φωτογραφία 1: Με δυο συνεντευξιαζόμενες τη Maria Elena Gonzalez Velazuela και τη Luisa Ladino Alian

Συνέντευξη με τη Maria Elena Gonzalez Velazuela, Διευθύντρια του Σχολικού συγκροτήματος Atenea (Cunco)

Αρχικά θα ήθελα να ευχαριστήσω το σχολείο σας και τους συναδέλφους σας για τη φιλοξενία, αλλά και για το μοναδικό τραγούδι της Violeta Parra, Gracias A La Vida, που μόλις τραγουδήσατε… Η χώρα σας είναι πανέμορφη!

Πρώτα πρώτα θέλω να στείλω από τη μακρινή Χιλή τους θερμούς χαιρετισμούς μου στους Έλληνες! Η Χιλή έχει «φυσικά σύνορα», αριστερά τον Ειρηνικό ωκεανό και δεξιά την οροσειρά Κορδιλιέρα. Στα βόρεια συνορεύουμε με το Περού και εκεί είναι η ξηρότερη έρημος του κόσμου η Ατακάμα. Λόγω απόλυτη ξηρασίας τα πουλιά που πέφτουν εκεί, πετώντας από τον ειρηνικό ωκεανό προς την ενδοχώρα, δεν αποσυντίθενται αλλά μετατρέπονται σε μούμιες! Στα νότια σύνορα μας η Χιλή προσπερνάει τη Γη του Πυρρός και φτάνει ως την Παταγονία. Η χώρα είναι μια μακρόστενη φλούδα γης με πλάτος 180 χιλιόμετρα, μήκος 6.000 χιλιόμετρα και 10 εκατομμύρια κατοίκους.

Η γεωγραφική μας απομόνωση επιδρά στην οικολογία και τους κατοίκους. Εξαιτίας του μεγάλου γεωγραφικού μήκους στη Χιλή συναντάς τέσσερα διαφορετικά κλίματα, τα οποία δημιουργούν μια τεράστια ποικιλία στη χλωρίδα και την πανίδα, με χαρακτηριστικό παράδειγμα τις αροκάριες στις νότιες ηφαιστειογενείς περιοχές. Η οικολογία είναι σημαντική και για την οικονομία μας γιατί οι εθνικοί δρυμοί ελκύουν πολλούς ξένους επισκέπτες αλλά και ερευνητές. Ωστόσο, είμαστε σε απομόνωση, γνωρίζουμε μόνο τους εαυτούς μας! Κάποιες φορές αυτή η απομόνωση μας δημιουργεί ένα πρόβλημα κατωτερότητας. Όμως οι άνθρωποι είναι ήσυχοι, γενναιόδωροι, θερμοί και φιλόξενοι.

  

«Ταξίδι στη Χιλή» (βίντεο διάρκειας 43’ λεπτών): Cueca, o εθνικός χορός της Χιλής, Punta Arenas, Φιορδ από το Puerto Natales στο Puerto Montt, Παγετώνας Amalia, Puerto Eden, Το μετέωρο καράβι του Καπετάνιου Λεωνίδα, Το ενεργό ηφαίστειο Chaiten, Chiloe, το Νησί των Πνευμάτων, Temuco, Η Γη του Πάμπλο Νερούδα, Μουσική των Ινδιάνων Mapuche, Στο Στάδιο, Διασχίζοντας τις Άνδεις Χιλή-Αργεντινή. 

 

Από προέρχεται η λέξη Χιλή;

Υπάρχουν διαφορετικές ερμηνείες αλλά εγώ θα σταθώ σε αυτήν που συνδέει το όνομα της χώρας μου με την περιοχή που ζω, εδώ στο Cunco, που είναι η καρδιά του πολιτισμού των ιθαγενών Mapuche. Στη γλώσσα τους η λέξη «chilli» σημαίνει «εκεί που τελειώνει η γη». Αλλά και οι Ίνκας ονόμαζαν την κοιλάδα Aconcagua «Chili» στη μνήμη του φημισμένου τους αρχηγού/cacique «Tili».

Η Χιλή αποτελεί ένα κράμα πολλών πολιτισμών των aymara, των atacamena, των yagan, των ona, των seknam, των aquita, των karean και των Mapuche. Οι Mapuche ήταν οι μόνοι γηγενείς στη Λατινική Αμερική που αντιστάθηκαν στους Ισπανούς άποικους για περισσότερα από 300 χρόνια. Αργότερα έφτασαν οι νεότεροι «άποικοι» από τη Γερμανία και την Κροατία. Οι αρχαίοι πολιτισμοί καταστράφηκαν και οι κυβερνήσεις πήραν τη γη τους. Σήμερα οι γηγενείς αντιδρούν αλλά δυστυχώς είναι πολύ αργά, δε θεωρούνται σημαντικοί πολιτισμοί γιατί δεν έχουν γη και τεχνολογία.

Η σημερινή Χιλή έχει πολλές γιορτές, όπως του κρασιού, του «προστάτη των ψαράδων» (Patrono de los Pescadores), τις μοναδικές κωμικές παραστάσεις (Fondas ή Ramadas) και τους εθνικούς χορούς «Cuecas» και «Cumbias». Στα σχολεία γιορτάζουμε πολλές γιορτές και τους νομπελίστες ποιητές μας Pablo Neruda και Gabriela Mistral.

Μίλησε μας για το σχολείο όπου εργάζεσαι.

Τα τελευταία δεκαπέντε χρόνια είμαι διευθύντρια στο σχολικό συγκρότημα «Λύκειο Αθήνα» της πόλης Κούνκο. Έχουμε περίπου 900 μαθητές από το νηπιαγωγείο μέχρι το λύκειο, και 46 εκπαιδευτικούς. Οι μαθητές έρχονται στις 8:00 – 8:30 το πρωί και φεύγουν το απόγευμα. Τους παρέχουμε δωρεάν πρωινό με γάλα και μπισκότα αλλά και μεσημεριανό φαγητό. Αυτό το πρόγραμμα ισχύει σε όλα τα σχολεία μας από το 1964 (JUNAEB). Το σχολείο «Αθήνα» ιδρύθηκε το 1908 από τη συνένωση του σχολείου θηλέων Νο-40 και του σχολείου αρένων Νο-41. Από το 1981 λειτουργεί υπό την εποπτεία και χρηματοδότηση της τοπικής αυτοδιοίκησης ως το σχολείο C-32.

Είναι φτωχό σχολείο, πολλοί μαθητές έρχονται με τα πόδια από τους γειτονικούς οικισμούς. Τα τελευταία χρόνια άρχισε η οικονομική ενίσχυση των 900 φτωχών σχολείων (Programas de las 900 Escuelas) της χώρας και μέσα σε αυτά είμαστε και εμείς. Το 2001 μοιράστηκαν 11 εκατομμύρια εγχειρίδια ενώ σήμερα το 90% των σχολείων έχουν πρόσβαση στο διαδίκτυο (Programas Red Enlaces). Έχουμε συνεκπαίδευση για τους μαθητές με νοητική ανεπάρκεια, προγράμματα για την πρόληψη των ναρκωτικών και του AIDS, τη σεξουαλική αγωγή και το πρόγραμμα η «Μαγεία της Μάθησης» που συνδυάζει όλες τις τέχνες, τη μουσική, το θέατρο, το χορό, τη λογοτεχνία και τον κινηματογράφο. Επίσης συνεργαζόμαστε με την UNESCO για τα προγράμματα επιμόρφωσης και ειρήνης. Για όλες αυτές τις δραστηριότητες το 2001 το σχολείο μας τιμήθηκε από το Υπουργείο Παιδείας ως το καλύτερο σχολείο της Χιλής (Academic Excellency 2001).

Μπορείς να μας μιλήσεις για την ειδική αγωγή στη χώρα σου;

Γίνεται μια προσπάθεια ένταξης και συνεκπαίδευσης όλων των μαθητών, αλλά σύμφωνα με την έρευνα FONADIS (Fondo Nacional de la Discapacidad) υπάρχουν δυσκολίες λόγω της έλλειψης εκπαιδευμένου προσωπικού, χαμηλών πόρων και της απομόνωσης των σχολείων από την ευρύτερη κοινότητα. Όμως το μεγαλύτερο εκπαιδευτικό πρόβλημα είναι η άνιση μεταχείριση ανάμεσα στα αστικά και τα επαρχιακά σχολεία. Άλλωστε, τα ιδιωτικά σχολεία παρέχουν καλύτερη εκπαίδευση αλλά μόνο για τις πλούσιες οικογένειες. Είναι «σχολεία διάκρισης» γιατί διαιωνίζουν και ενισχύουν τις κοινωνικές ανισότητες.

Πώς βλέπεις την ανθρωπότητα στο μέλλον;

Βλέπω όλο και περισσότερο μοναχικούς και εγωιστές ανθρώπους. Τα κράτη και οι πολυεθνικές πιέζουν συνεχώς. Οι απλοί πολίτες αισθανόμαστε ανασφαλείς. Υπάρχει ανισότητα και φτώχεια, και έτσι το ενδιαφέρον και η ελπίδα για το μέλλον μειώνονται.

Θα ήθελες να πεις κάτι στους Έλληνες εκπαιδευτικούς και πολίτες;

«Όλες οι χώρες είναι κάτω από ένα ουρανό». Οι πρόγονοι σας ανέπτυξαν τη φιλοσοφία, την οργάνωση του κράτους, την αρχιτεκτονική, τη μαθηματική σκέψη και όλες τις επιστήμες. Οι Χιλιανοί σπουδάζουν τον Αριστοτέλη, τον Πλάτωνα, τον Πυθαγόρα, τον Ιπποκράτη, το Σωκράτη και το Φειδία. Γνωρίζουμε τις περιπέτειες του Οδυσσέα, τους μύθους του Αισώπου που είναι υποχρεωτικά μαθήματα στα σχολεία μας. Ελπίζω μια μέρα να επισκεφτώ την όμορφη χώρα σας για να γνωρίσω από κοντά τον πολιτισμό και τους ανθρώπους της. Ειρήνη.

 

Συνέντευξη με το Renato Plaza Berroeta, Εκπαιδευτικός Σύμβουλος Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης στo Puerto San Antonio του Σαντιάγκο

Γεια σου Ρενάτο, τι ωραία που ξανασυναντιόμαστε εδώ στη Χιλή μετά από το εκπαιδευτικό πρόγραμμα που είχαμε στην Αγγλία; Μίλησε μας για την δική σου εκπαίδευση και για την εκπαίδευση στη χώρα σου.

Σπούδασα παιδαγωγικά στη Χιλή, τις Η.Π.Α., την Αγγλία και τη Γαλλία. Ο μισθός μου είναι 1.300 Ευρώ το μήνα, ενώ ενός πρωτοδιόριστου περίπου 700 Ευρώ με 48 ώρες (!) εργασίας την εβδομάδα.

Η υποχρεωτική εκπαίδευση στη Χιλή καθιερώθηκε το 1925 αλλά μόλις το 1938 είχαμε την ευρύτερη εξάπλωσή της. Από το 1996 επιχειρείται η ποιοτική αναβάθμιση. Σήμερα το 99% των Χιλιανών σπουδάζουν στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση. Το εκπαιδευτικό σύστημα που έχουμε τώρα υιοθετήθηκε από την Ισπανία και τη Σκωτία.

Ποιες είναι οι βασικές αρχές του Υπουργείου της Παιδείας σας;

Η Εκπαίδευση για όλους, η υποχρεωτική δια βίου εκπαίδευση και η ποιοτική αναβάθμιση, δηλαδή η εκπαίδευση με ένα ελεύθερο κριτικό πνεύμα και όχι την απλή πληροφόρηση! Οι νέοι και τα παιδιά χρειάζεται να «μάθουν να μαθαίνουν». Σήμερα η εκπαιδευτική κοινότητα της Χιλής θέλει να δώσει έμφαση σε τρεις άξονες: (α) την έρευνα, (β) την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών και την άρση της μονιμότητας, και (γ) την ποιοτική εκπαίδευση.

Θα ήθελες να πεις λίγα λόγια στους Έλληνες αναγνώστες;

Η Χιλή έχει χριστιανικό πολιτισμό που οι ρίζες του χάνονται στην Αρχαία Ελλάδα και την Αρχαία Ρώμη. Έλληνες φίλοι, είμαι σίγουρος ότι αισθάνεστε περήφανοι για την κληρονομιά σας και σας προτρέπω να τη διατηρήσετε και να τη διαδώσετε. Ελπίζω μια μέρα να αρμενίσω κατά μήκος των ελληνικών ακτών και να επισκεφτώ την Κεφαλονιά. Αυτή η επιθυμία μου γεννήθηκε όταν παρακολούθησα την ταινία: «Ο Καπετάνιος Κορέλι και το Μαντολίνο του»!

Συνέντευξη με τη Luisa Ladino Alian, Εκπαιδευτικός στο Temuco (Χιλή), μέλος της φυλής Mapuche

Είμαι Mapuche και η χώρα μου είναι η Χιλή. Ζω δέκα χιλιόμετρα από την πόλη Κούνκο στην κοινότητα Tromelafquen της φυλής Mapuche. Οι πρόγονοι μας ζούσαν στη νότια Χιλή και στην Αργεντινή, αλλά μας επιβλήθηκε το κράτος της Χιλής και ο «Νόμος». Έτσι μειώθηκαν οι περιοχές που μας ανήκαν.

Η κοσμοαντίληψη μας βασίζεται στη γη, ως ο προστάτη και δότη της ζωής. Οι άνδρες και οι γυναίκες πρέπει να κρατούν την ισορροπία με τη φύση γιατί οι ευρωπαϊκοί πολιτισμοί έφεραν διάσπαση, βία και τώρα ζούμε σε έναν επικίνδυνο και βίαιο κόσμο.

Οι σημαντικότερες παραδόσεις μας είναι αυτή του νέου χρόνου (Nuevo ano Mapuche) στις 24 Ιουνίου. Αυτό το ιερό βράδυ εξαγνίζουμε τα σώματα μας με  ένα λουτρό στα ποτάμια. Η τελετή ονομάζεται «Wetri pantu» και σημαίνει «Ανατολή», δηλαδή ένα νέο ξεκίνημα.

Οι Mapuche είχαν το δικό τους προφορικό «εκπαιδευτικό σύστημα». Η οικογένεια, η κοινότητα και η Lof (παιδεία) ήταν οι πηγές της ζωής για τη φυλή μας. Η wepife (παιδαγωγός) ήταν υπεύθυνη για τη μετάδοση της ιστορικής μας μνήμης συνδέοντας πάντα το παρελθόν και το παρόν. Η προφορική γνώση προσδιόριζε την κοινωνική μας συνοχή για μια καλή ζωή, «kume mongen». Σήμερα όμως και τα δικά μας παιδιά φοιτούν σε σχολεία. Εγώ οργανώνω μέσα στο σχολείο εκπαιδευτικά προγράμματα για να διατηρήσουμε ζωντανές τις παραδόσεις μας με τις φυσικές θεραπευτικές μεθόδους, τη φροντίδα και το σεβασμό στη φύση, τους χορούς και τα έθιμα μας.

Τα πρώτα επίσημα σχολεία για τους Mapuche ιδρύθηκαν στις αρχές του προηγούμενου αιώνα από τις θρησκευτικές αποστολές. Από το 1980 υπάρχει ενδιαφέρον για την ποιοτική αναβάθμιση. Οι μαθητές Mapuche έχουν δικαίωμα να διδάσκονται παράλληλα με την ισπανική και τη μητρική τους γλώσσα, τη mapudungum. Σύμφωνα με τον ισχύον νόμο της Χιλιανής εκπαίδευσης Organization of Teaching Law and Education (LOCE), αυτή αποβλέπει στην ηθική, διανοητική, καλλιτεχνική, πνευματική, φυσική ανάπτυξη σύμφωνα με την εθνική μας ταυτότητα και τον αμοιβαίο κοινωνικό σεβασμό. Όμως και σήμερα υπάρχει έντονη διάκριση εις βάρος μας. Στους Έλληνες εκπαιδευτικούς θα ήθελα να πω ότι: «Είναι χρέος μας να βοηθάμε τα παιδιά αλλά κυρίως να έχουμε πίστη για ένα καλύτερο κόσμο».

«Ταξίδι στη Χιλή» (Φωτογραφία διάρκειας 14.30’ λεπτών): Punta Arenas, Φιορδ από το Puerto Natales στο Puerto Montt, Παγετώνας Amalia, Puerto Eden, Εθνικό Πάρκο Torres del Paine, Οι Ινδιάνοι Mapuche, Isla Negra  Ο Τάφος του Νερούδα & της Ματίλντε, Σαντιάγκο,  Έρημος Ατακάμα, Στο ατελιέ της ζωγράφου Μaria-Elena Gonzalez.

 

Στη Φωτογραφία 2: Οι Συνάδελφοι Mario Marcelo & Anna Maria Gonzalez

Συνέντευξη με τους Mario Marcelo & Anna Maria Gonzalez Valenzuela, Καθηγητές Αγγλικών και Τέχνης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης στο Λύκειο Juan Bautista Contardi (Puenta Arenas, Πορθμός του Μαγγελάνου)

Τι προσπαθεί να επιτύχει το Χιλιανό εκπαιδευτικό σύστημα, και τι βιώνετε εσείς στη δικής σας τάξη;

Anna Maria: αυτά είναι δύο διαφορετικά πράγματα. Στα σχολεία για παράδειγμα υπάρχει τεχνολογία και ηλεκτρονικοί υπολογιστές, αλλά με 40 έως 45 μαθητές σε μια τάξη τι να κάνεις; Οι συνθήκες είναι δύσκολες και πολλά σχολεία είναι φτωχά. Εμείς οι εκπαιδευτικοί δεν έχουμε καλό μισθό, αν και στην απομακρυσμένη περιοχή που εργαζόμαστε, στο τέρμα της Γης του Πυρός μπροστά από τον Πορθμό του Μαγγελάνου, έχουμε ένα επιπλέον επίδομα 17% περισσότερα από τους άλλους συναδέλφους.

Marcelo: Εγώ θα ήθελα να πω ότι οι νέοι σήμερα δέχονται αντικρουόμενα μηνύματα. Οι εκπαιδευτικοί δεν ξέρουμε τι κάνουμε στα σχολεία! Μας κατηγορούν για καθετί που συμβαίνει, για τις πρώιμες εγκυμοσύνες, τα ναρκωτικά και τη βία. Με την πρόσφατη εκπαιδευτική μεταρρύθμιση είμαστε υποχρεωμένοι να κρατάμε τους μαθητές όλη τη μέρα στο σχολείο, προκειμένου να τους «διδάξουμε» αξίες. Πώς να γίνει όμως κάτι τέτοιο; Οι μαθητές μαθαίνουν άλλα από το σχολείο και άλλα από το διαδίκτυο, την τηλεόραση και την κοινωνία. Όλοι μιλάνε για χρήματα και ανάπτυξη αδιαφορώντας για τα δικά τους παιδιά, ενώ οι εκπαιδευτικοί είναι υπεύθυνοι γιατί δεν τους διδάσκουν τις σωστές αξίες; Η εκπαίδευση αδυνατεί να βρει το πραγματικό της «πρόσωπο» μέσα στη σύγχρονη κοινωνία.

Φαντάζομαι ότι αυτά τα προβλήματα είναι εντονότερα στις φτωχές οικογένειες.

Marcelo: Κάποιοι μαθητές χρειάζονται να περπατούν καθημερινά τέσσερα χιλιόμετρα, μια ώρα για να έρθουν στο σχολείο. Δούλεψα στην αρχή της καριέρας μου σε ένα μικρό χωριό με τους ιθαγενείς Mapuche. Καλοί άνθρωποι αλλά πολύ φτωχοί, τι να κάνεις;

Υπάρχουν αντιθέσεις ανάμεσα στην κουλτούρα αυτών των πολιτισμικών μειονοτήτων με αυτά που διδάσκονται στο σχολείο της κυρίαρχης ιδεολογίας;

Marcelo: Ναι, ναι βέβαια. Αυτό ήταν ένα σοκ για μένα. Οι Mapuche έχουν τη δική τους κουλτούρα. Όμως για να επιβιώσουν στο σχολείο και να «ενταχθούν» στη Χιλιανή κοινωνία χρειάζονται να μάθουν άλλα πράγματα, π.χ. διδάσκονται τον χριστιανισμό ενώ δεν είναι όλοι χριστιανοί.

Πώς είναι να είσαι εκπαιδευτικός στο «Τέλος του Κόσμου»;

Anna Maria: Εδώ, στη Γη του Πυρρός, οι περισσότερες οικογένειες ασχολούνται με τις υπηρεσίες και τη ναυτιλία. Μένουν δύο με τρία χρόνια και φεύγουν. Η πόλη Πούντα Αρένας είναι όπως ένα νησί, μακριά από τους άλλους οικισμούς ανθρώπους, ζούμε αποκομμένοι. Οι μαθητές μας είναι κοντά ο ένας στον άλλο, αλλά επηρεάζονται από το διαδίκτυο, την τηλεόραση και τα ναρκωτικά. Οι γονείς τους δεν έχουν χρήματα για ιδιωτικά σχολεία και δυστυχώς η εκπαίδευση είναι όπως το σουπερμάρκετ, αγοράζουμε ανάλογα με τα χρήματα που έχουμε.

Πώς είναι ο χειμώνας και πώς επηρεάζει τους μαθητές;

Anna Maria: Το χειμώνα έχουμε πολύ κρύο, υπό το μηδέν και χιόνι. Ευτυχώς έχουμε καλή και φτηνή θέρμανση από τις γεωθερμικές πηγές. Οι άνθρωποι έχουν μια «ειδική σχέση» μεταξύ τους, πολύ κοντά ο ένας στον άλλο, αλλά και επιρροές από το αλκοόλ και τα ναρκωτικά.

Τι τρόπους χρησιμοποιείται για να προσεγγίσετε τους μαθητές;

Marcelo: Προσπαθούμε να ενεργοποιήσουμε το δυναμικό των μαθητών ώστε να δημιουργήσουν κάτι νέο. Για παράδειγμα, εγώ που διδάσκω αγγλικά μια μέρα τους μίλησα για τον ενεστώτα και τους ζήτησα να μου ετοιμάσουν κάτι δικό τους για να μου δείξουν ότι έμαθαν αυτό που τους είπα. Αυτοί λοιπόν δανείστηκαν ρούχα από τους ναυτικούς και πήγαν μέσα στο δάσος και έφτιαξαν μια ταινία. Όταν έγινε η προβολή, στην αρχή νόμιζα ότι ήταν μια αληθινή ταινία μέσα στα δάση, με βροχή και στρατιωτικές στολές! Μετά συνειδητοποίησα ότι ήταν οι μαθητές μου που είχαν φτιάξει ένα σενάριο στα αγγλικά και χρησιμοποιούσαν διαλόγους στον ενεστώτα!

Anna Maria: Σας χαιρετούμε από τη Χιλή, την πόλη Πούντα Αρένας, τη Γη του Πυρρός, τον Πορθμό του Μαγγελάνου!

 

4. ΤΑΞΙΔΙ στην Αργεντινή

Την Αργεντινή επισκέφτηκα περισσότερες από τέσσερεις φορές. Εκεί βρίσκεται το Γραφείο του Συντονιστή της Ελληνόγλωσσης Εκπαίδευσης και το ένα από τα δυο σχολεία με ελληνική διεύθυνση στη Νότια και Κεντρική Αμερική. Το άλλο είναι στη Βραζιλία όπου εργάστηκα για τρία έτη ως αποσπασμένος εκπαιδευτικός. Το όνομα της χώρας προέρχεται από την λατινική λέξη «argentums» που σημαίνει ο άργυρος, το ασήμι.

«Ταξίδι στην Αργεντινή» (βίντεο διάρκειας 64 λεπτών): Καταρράχτες Iguazu, Ιεραποστολή Ιησουϊτών Άγιος Ιγνάτιος, Ταγκό στο Μπουένος Άιρες, Αποικία Πιγκουίνων Punta Tombo, Θαλάσσια λιοντάρια στη Χερσόνησος Valdés, Παγετώνας Perito Moreno, Μουσική και Ταγκό στο El Calafate, Ushuaia (Κάστορες, Κορμοράνοι, Θαλάσσια Λιοντάρια, Η Boca Juniors, Παγετώνας Martial), Εθνικό Πάρκο Tierra del Fuego.

«Ταξίδι στην Αργεντινή» (φωτογραφία διάρκειας 19 λεπτών): Καταρράκτες Iguazu, Ιεραποστολή Ιησουϊτών Άγιος Ιγνάτιος, Μπουένος Άιρες, Αποικία πιγκουίνων Punta Tombo, Χερσόνησος Valdés, Πλησιάζοντας τις Φάλαινες, Παγετώνας Perito Moreno, Ουσουάγια (Κορμοράνοι, Θαλάσσια Λιοντάρια, Παγετώνας Martial), Οι Ινδιάνοι Yamana, Οι Κάστορες και Το Τουρμπάλ, Χρώματα Γης, Ουρανού & Θάλασσας.

Share Button