11 + 1 σεμνές και ταπεινές προτάσεις για ένα καλύτερο σχολείο

Θυμάμαι πριν από πολλά χρόνια, όταν ακόμη πίστευα ότι θα γινόμουν σπουδαίος μηχανικός, είχα παρακολουθήσει μια σειρά σεμιναρίων projectmanagement ενός Πανεπιστημίου. Να μη τα πολυλογώ είχαμε μελετήσει ένα casestudy, σύμφωνα με το οποίο η προσπάθεια μεταρρύθμισης του τομέα διακομιδών του Συστήματος Υγείας της Βρετανίας, πριν από δεκαετίες, είχε αποτύχει για έναν απλό λόγο: Δεν είχε ερωτηθεί η άποψη των οδηγών ασθενοφόρων!

Λίγα μόλις χρόνια αργότερα, ως εκπαιδευτικός πια, βρέθηκα να αναρωτιέμαι γιατί άραγε να μην ζητείται αντίστοιχα η γνώμη των απλών εκπαιδευτικών σε θέματα Παιδείας; Είναι δυνατόν η πολιτική ηγεσία να μη γνωρίζει κάτι που διδάσκεται ένας απλός φοιτητής;

Πριν από λίγα χρόνια επέστρεψα από τη Γερμανία, αποσπασμένος για τρία χρόνια εκεί. Αναρωτήθηκα πώς γίνεται να με ρωτούν όλοι για την εμπειρία μου σε Γερμανικό σχολείο, εκτός από έναν: Αυτόν που με πλήρωνε, αυτόν που επένδυσε πάνω μου, δηλαδή το φτωχό ελληνικό κράτος…

Να που ξεκίνησε επιτέλους ένας ανοικτός διάλογος για την Παιδεία.

Και άρχισα να διαβάζω απόψεις. Και διαπίστωσα ότι οι περισσότεροι ασχολούνται με θέματα εκπαιδευτικής πολιτικής. Άλλοι πάλι, καταθέτουν απόψεις πάνω σε θέματα που δεν τους αφορούν, που δεν έχουν εμπειρία πάνω σε αυτά. Πολλοί καταθέτουν προτάσεις που αφορούν σε άλλες ειδικότητες και όχι στη δική τους. Τέλος δεν είναι λίγοι εκείνοι που προτείνουν πράγματα που χρειάζονται χρήματα, πολλά χρήματα.

Σκέφτηκα λοιπόν να μη κάνω κι εγώ κάτι αντίστοιχο. Λέω να πρωτοτυπήσω…

Λέω να καταθέσω πραγματικά ταπεινές προτάσεις που αν εφαρμοστούν σίγουρα δεν θα δημιουργήσουν το σχολείο που ονειρεύομαι και που, όπως φαίνεται, δεν θα ζήσω ποτέ.

Ωστόσο οι προτάσεις αυτές έχουν δύο… μυστικά πλεονεκτήματα!

Α) Μπορούν να εφαρμοσθούν από… χθες.

Β) Δεν κοστίζουν τίποτα.

Παραθέτω επιγραμματικά λοιπόν 11+1 προτάσεις χωρίς να εξηγώ τους λόγους. Όποιος είναι εκπαιδευτικός ή μαθητής και μάλιστα σε Γυμνάσιο, θα καταλάβει.

1η Πρόταση: Σημαντική μείωση της διδακτέας ύλης του συνόλου των μαθημάτων

2η Πρόταση:Κατάργηση τριμήνων, ορισμός τετραμήνων στο Γυμνάσιο.

3η Πρόταση: Κατάργηση θεσμού Μετεξεταστέων Σεπτεμβρίου.

4η Πρόταση: Μείωση διάρκειας εξετάσεων Ιουνίου με αντίστοιχη μείωση των εξεταζομένων μαθημάτων.

5η Πρόταση: Μείωση της γραφειοκρατίας στον προγραμματισμό σχολικών επισκέψεων και προσκλήσεων ομιλητών στο πλαίσιο μαθημάτων στο σχολείο.

6η Πρόταση: Ουσιαστική λειτουργία των σχολικών βιβλιοθηκών.

7η Πρόταση: Θεσμοθέτηση εβδομάδας πρότζεκτ στα σχολεία, κατά το γερμανικό πρότυπο.

Θα κάνω μία εξαίρεση και θα δώσω μία σύντομη περιγραφή: Επί μία εβδομάδα οι μαθητές εργάζονται ομαδοσυνεργατικά πάνω σε κάποιο θέμα που έχουν επιλέξει. Οι εκπαιδευτικοί έχουν το ρόλο του συμβούλου και δεν επεμβαίνουν ουσιαστικά στο πρότζεκτ. Κατά τη διάρκεια αυτής της εβδομάδας τα εργαστήρια Φυσικών Επιστημών και Πληροφορικής, καθώς και η βιβλιοθήκη του Σχολείου είναι προσβάσιμα από τους μαθητές. Κατά τη διάρκεια της εβδομάδας απαγορεύεται στους μαθητές να μεταφέρουν δουλειά στο σπίτι. Η διαδικασία ολοκληρώνεται με παρουσίαση του πρότζεκτ από τους μαθητές και ουσιαστική αξιολόγηση της ομάδας των μαθητών από επιτροπές εκπαιδευτικών.

8η πρόταση: Μείωση των ωρών μελέτης των μαθητών στο σπίτι.

9η πρόταση: Κατάργηση της πρωινής συγκέντρωσης των μαθητών.

10η Πρόταση: Κατάργηση των σχολικών περιπάτων και αντικατάστασή τους με εκπαιδευτικές επισκέψεις.

11η Πρόταση: Άρση της απαγόρευσης της χρήσης κινητών/τάμπλετ από τους μαθητές στο σχολείο και ταυτόχρονα καθορισμός αυστηρού πλαισίου χρήσης τους.

(11+1)η Πρόταση: Αναρρωτικές άδειες εκπαιδευτικών με ενημέρωση του φορέα ασφάλισης για το είδος της ασθένειας/του προβλήματος και όχι της Σχολικής Μονάδας.

Μανόλης Κουσλόγλου

Φυσικός, MSc

3ο Γυμνάσιο Καβάλας